Asiakkaan parhaaksi
LÄHIAPTEEKEISSA KOHDATAAN päivittäin asiakkaita, jotka pyytävät henkilökunnalta neuvoa esimerkiksi siitä, minkä tyyppinen kipulääke sopii asiakkaan tilanteessa tai millaisella valmisteella nuhaa kannattaa hoitaa. Tuttuja ovat myös vanhemmat, jotka kaipaavat tukea kotona sairastavan pikkupotilaan olon helpottamiseen.
APTEEKKITYÖN EETTISISSÄ ohjeissa todetaankin, että apteekkihenkilökunta toimii asiakkaan parhaaksi ammatillisen osaamisen ja kokemuksen tuoman asiantuntemuksen avulla. Tärkeä osa työtä on lääkitykseen liittyvien riskitekijöiden tunnistaminen ja huomioon ottaminen. Käytännön työssä toteutuu myös se, että kaikkia asiakkaita kohdellaan tasa-arvoisesti, kuunnellen ja heidän ihmisarvoaan kunnioittaen.
KIPU ON yksi viheliäisimmistä vaivoista. Erittäin hankalaksi tilanteen tekee, jos kipulääkkeet eivät sovi tai niiden käytössä on rajoituksia. Apteekin henkilökunta auttaa parhaansa mukaan löytämään kivun lievitykseen myös lääkkeettömiä keinoja. Verkkoartikkelissamme hankepäällikkö Heidi Krogell kertoo, että joka kolmannella suomalaisella työssäkäyvällä on kokemusta pitkäaikaisesta kivusta. Hän toivoo lisää avoimuutta työikäisten kivusta puhumiseen, jotta kivun ennaltaehkäisy ja hallitsemisen keinot saataisiin paremmin haltuun ja käyttöön työpaikoilla.
KEVÄT NÄKYY apteekeissa paitsi allergialääkkeiden menekissä myös aurinkosuojatuotteiden kasvaneena kysyntänä. Auringolta suojautuminen onkin yksi tärkeimmistä asioista, joita voimme tehdä ihon hyvinvoinnin edistämisessä. Ihotautien erikoislääkäri Ville Kiiski toteaa verkkoartikkelissa, että aurinko on merkittävin ihoa vanhentava ulkoinen tekijä. Auringon UV-säteily on myös tärkein ihosyövän riskitekijä. Apteekin henkilökunta opastaa mielellään aurinkosuojatuotteiden valinnassa.
Hyvää kesää kaikille!
SIRKKU KEMPPAINEN
Toimitusjohtaja
Lähiapteekit Oy