Kohti syksyä

KESÄN LOPPUMETRIT ovat edessä ja monella kesäloman muistot on säilötty pilveen kuviksi ja mieleen kokemuksiksi. Onneksi mansikka-aika jatkuu nykyään pitkälle syyskuuhun, ja karpalot maistuvat vielä pakkasten jälkeenkin.

KESÄN JA LOMAN tavoitteena on myös palauttaa voimia ja antaa niin henkistä kuin fyysistäkin vastustuskykyä alkavaan syksyyn ja tuloillaan olevaan flunssa- ja influenssakauteen.  Olemme voineet tankata D-vitamiinia auringosta sekä kasviksista ja monia vitamiineja ja hivenaineita marjoista. Paras satokausi on vasta alkamassa.

VERKKOPALVELUMME ARTIKKELISSA mietimme muun muassa kivun ja erityisesti pitkittyneen kivun roolia arjessa. Kyse ei ole pienestä asiasta, koska suomalaisista aikuisista noin joka viides elää jatkuvan kivun kanssa ja heistä monilla kipu on päivittäistä. Kipu liittyy monesti tuki- ja liikuntaelinsairauksiin, niveliin, migreeniin tai syöpään. Kipu heikentää niin pitkittyneenä kuin akuuttinakin elämänlaatua ja saattaa myös ahdistaa kokijaa ja hänen läheisiään. Kivunhoito onkin muuttunut lääkkeellisestä hoidosta yhä enemmän moniammatilliseksi kipukuntoutukseksi. Tämä on varmasti hyvä suunta.

LIIKUNNASTA SAATUJA hyötyjä korostetaan entistä enemmän arjessa pärjäämisessä. Liikunta on mukana myös kipupotilaiden kuntoutuksessa. Liikunta ei siis välttämättä ole kuntosalilla hikoilua tai pitkiä pyöräilylenkkejä – kävely, puutarhanhoito, järveen pulahtaminen ja koiran ulkoiluttaminen ovat myös liikuntaa. Nyt syksyllä onkin taas hyvä aika aloittaa säännöllinen liikunta ja ulkoilu. Niistä saa voimaa.

MONIPUOLINEN RAVINTO, liikunta ja riittävä ja säännöllinen uni sekä hyvä käsihygienia ovat vastustuskykymme perustekijöitä. Kun omat D-vitamiinivarastot alkavat tyhjentyä, voi omaa hyvinvointia tukea apteekista saatavilla ravintolisillä, D-vitamiini- ja C-vitamiinivalmisteilla sekä sinkillä

Aurinkoista ja reipasta syksyä kaikille!

SIRKKU KEMPPAINEN

Toimitusjohtaja

Lähiapteekit Oy