Luja luusto

LUUSTOMME ANTAA meille tukirakenteen ja rangan sekä toimii yhdessä lihasten ja jänteiden kanssa liikkumisemme koneistoina. Onneksi luuston hyvinvoinnista voi huolehtia arkisilla teoilla, kuten syömällä monipuolisesti ja liikkumalla säännöllisesti. Ravinnon tulee sisältää riittävästi kalsiumia, proteiinia ja D-vitamiinia. Luuston terveyttä on hyvä vaalia jo ennen keski-ikää, mutta viimeistään silloin on aika miettiä, mistä se luusto onkaan tehty.

Erikoislääkäri Tiina Huusko muistuttaa verkkoartikkelisamme myös selkänikamamurtumien havaitsemisesta, koska usein nämä osteoporoosista kertovat vauriot menevät lihaskivun piikkiin. Luiden haurastumista osataan useammin epäillä, kun keski-ikäinen nainen on murtanut ranteensa tai nilkkansa arkisissa toimissa. Huusko kannustaa vaihdevuosi-ikäisiä naisia keskustelemaan lääkärinsä kanssa estrogeenilääkityksestä, jolla voidaan vaikuttaa luun mineraalitiheyteen ja pienentää näin murtumien riskiä.

LUUSTOTERVEYTTÄ AJATELLEN tulisi huolehtia, että elämisen olosuhteet pienentävät kaatumisriskiä. Liikkumattomaksi ei kuitenkaan kannata heittäytyä. Tutkija ja fysioterapeutti Sara Suikkanen muistuttaa verkkoartikkelissamme, että liikuntakyvyn säilyttäminen lisää keinoja selviytyä arjessa. Ikääntyneen liikuntakyky säilyy vain liikkumalla ja liikunnassa jokainen minuutti lasketaan. 

VUOSI ON vaihtumassa ja katseemme on suunnattu vuoteen 2023. Hyvää oloa voimme ainakin saada siitä, että pidämme itsestämme ja läheisistämme nykyistäkin parempaa huolta. 

HYVÄÄ UUTTA VUOTTA kaikille!

SIRKKU KEMPPAINEN

Toimitusjohtaja

Lähiapteekit Oy