Tunnista nestehukka ja juo oikein

Harva huomaa epäillä nestehukkaa, jos kesähelteellä särkee päätä ja väsyttää. Nestetasapainon häiriinnyttyä hanavesi ei aina ole paras janojuoma.

Jos helteellä ei juo riittävästi, elimistön nestetasapaino saattaa häiriintyä. Ensimmäisiin nestehukan oireisiin kuuluvat päänsärky ja väsymys. Niiden pitäisi olla varoitusmerkki, joka hätistää ihmisen varjoon, lepäämään ja virkistävien juomien pariin. Myös virtsan värin muuttuminen tummaksi ja janon tunteen heikkeneminen kertovat alkavasta nestehukasta.

Parasta nestehukan hoitoa on sen ennaltaehkäisy. Helteellä on hyvä välttää raskasta rasitusta ja pitää työssä riittävästi taukoja. Keveät, väljät vaatteet ja leveälierinen päähine auringossa oleskeltaessa ovat suositeltavia. Ja tietenkin pitää muistaa juoda usein.

Jos elimistö pääsee kuivumaan, lämpöä säätelevä hikoileminen ei enää onnistu, jolloin keho voi lämmetä liikaa. Tämä voi johtaa muun muassa pahoinvointiin, ripuliin, sekavuuteen ja pyörtymiseen.

SÄILYTÄ SUOLATASAPAINO


Aikuisen tulisi saada helteellä 2–3 litraa nestettä päivässä, josta noin puolet voisi tulla ruoan mukana. Esimerkiksi salaatit ja keitot ovat suositeltavaa ruokaa. Myös lapsille pitää tarjota juotavaa tasaisesti pitkin päivää. Ikääntyneille nestevajaus on erityisen vaarallinen, koska heidän kehonsa sisältää vähemmän nestettä kuin nuorempien. Nestehukka voi johtaa heillä esimerkiksi verenpaineen laskuun ja kaatumisiin.

Hanavesi ei kuitenkaan aina ole paras janojuoma, koska se sisältää vain vähän suoloja. Jos juo pelkkää hanavettä, on hyvä syödä samalla jotakin suolojen saamiseksi. Toinen vaihtoehto ovat apteekeista saatavat, nesteytykseen tarkoitetut tabletit, joista veteen valmistettu juoma on hyvä hellepäivän janonsammuttaja. Tabletit sisältävät hiilihydraatteja ja suoloja, jotka edistävät veden imeytymistä.

Myös kivennäisvesi, maito, piimä ja laimennetut mehut sopivat nestehukan hätistelyyn, mutta kahvia ja alkoholia olisi hyvä välttää, koska ne kuivattavat kehoa. Kun juot kahvia, nauti samalla lasillinen vettä.

Niin nuorten kuin vanhojenkin kannattaa juoda, vaikkei olisi janokaan. Jos varaa jääkaappiin litran kannullisen mieluisaa juotavaa joka aamu, oman juomisen tarkkaileminen helpottuu.

LIIKUNTA LISÄÄ TARVETTA

Liikunta helteellä lisää huomattavasti nesteen tarvetta. Jos on pakko lenkkeillä, kannattaa lähteä aamuvarhaisella tai auringon laskiessa ja kevyissä vaatteissa. Kuumassa harjoitellessa tulisi nauttia esimerkiksi nesteytysjuomaa, urheilujuomaa tai muuta sokeria sisältävää juomaa vähintään puoli litraa tunnissa.

Jos hikoilun aiheuttamaa nestehukkaa ei korvata juomalla riittävästi, lihaskramppien eli suonenvedon mahdollisuus kasvaa. Monet liikunnan harrastajat käyttävät magnesiumvalmisteita ehkäisemään lihaskramppeja. Valmisteiden tehoa ei ole pystytty varmistamaan pätevillä tutkimuksilla, mutta jos suonenvedot vaivaavat, niitä kannattaa kokeilla.

Saatavana on myös nesteytystabletteja, joissa on mukana magnesiumia.

Myös ylenpalttisessa juomisessa voi olla vaaransa etenkin, jos käytössä on munuaisten toimintaan vaikuttavia lääkkeitä. Jos virtsa alkaa muistuttaa väriltään vettä, juomista kannattaa vähentää. (lähde: www.terveyskirjasto.fi)

Teksti: Martta Välimäki, Oulunkylän apteekki, Helsinki

Kuva: Dreamstime