Virtaa kevääseen – muista ainakin D

Päivät alkavat jo pidetä ja kevätaurinko piristää mieliä. Hyvää tekeviä vitamiineja ei silti ole syytä unohtaa. Esimerkiksi D-vitamiinia alkaa muodostua iholla riittävästi vasta alkukesästä.

Saamme keskimäärin tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita monipuolisesta ravinnosta, mutta esimerkiksi allergiat, stressi ja jotkin sairaudet, kuten keliakia, voivat lisätä suojaravinteiden tarvetta. Erityisen tärkeää elimistön vitamiinivarastoista huolehtiminen on raskaana oleville, kasvuikäisille, vanhuksille ja erityisruokavaliota nauttiville. Ruokailutottumuksia on helppo täydentää apteekin valmisteilla.

TUKEA AIVOILLE JA IMMUUNIJÄRJESTELMÄLLE

D-vitamiinia on otettava lisää purkista ympäri vuoden kahden viikon iästä alkaen, ja riittävään saantiin tulee kiinnittää huomiota etenkin talvella. Tarve on yksilöllinen, ja on hyvä mittauttaa oma D-vitamiinitaso.

Annoksen määrittämisessä tulisi ottaa huomioon suuri painoindeksi, korkea ikä, auringonvalon saanti ja ihon tummuus. Suomalaisten viitearvojen (40–80 nmol/l) sijaan tavoitearvona tulisi pitää yli 75 nmol/l, perustuen luonnollisessa auringonvalossa oleskelevien tasoon (125–200 nmol/l).

D-vitamiini on tärkeä immuunijärjestelmälle sekä kalsiumin kaverina luustolle. Yleisiä suosituksia suurempien määrien on esitetty estävän esimerkiksi syöpiä, hermoston rappeumatauteja, verenkiertotauteja ja diabetesta. Tutkimuksia tehdään jatkuvasti. Aikuisten turvallisen päiväannoksen ylärajana pidetään 100 mikrogrammaa.

MUISTA MYÖS NÄMÄ

B-vitamiinit osallistuvat elimistön energia-aineenvaihduntaan ja ovat välttämättömiä hermoston toiminnalle. Esimerkiksi väsymys tai muistin pätkiminen voivat johtua B12-vitamiinin puutteesta. Sitä sisältäviä ravintolisiä suositellaan muun muassa vegaanisen ruokavalion noudattajille ja tiettyjen lääkkeiden yhteydessä. Saamme usein liian vähän myös folaattia, ja foolihappolisä on tarpeen varsinkin raskauden ja imetyksen aikana sekä jo raskautta suunnitellessa.

C-vitamiini puolestaan toimii antioksidanttina ja tukee immuunipuolustusta. Flunssan ehkäisyssä ja hoidossa monet suosivat C-vitamiinilisän ohella sinkkivalmisteita.

Ei pidä unohtaa pehmeiden rasvojen merkitystä ruokavaliossa. Omega-3 -rasvahapot, kuten EPA ja DHA, ovat apuna sydän- ja verisuonisairauksien sekä tyypin 2 diabeteksen ehkäisyssä, matala-asteisen tulehduksen lievittämisessä sekä kohonneen verenpaineen ja suurentuneiden veren rasva-arvojen madaltamisessa. Apteekin kalaöljyvalmisteista saa tarpeellisia rasvahappoja, jos tuntuu siltä, ettei esimerkiksi syö tarpeeksi rasvaista kalaa.

KOHTUUS KAIKESSA

Kätevästi tukea saa myös monivitamiinivalmisteista, joissa ovat mukana kaikki tärkeät vitamiinit ja hivenaineet. Lapsille on omat valmisteensa kasvun ja kehittymisen tueksi.

On hyvä muistaa, että liikasaantikin on haitallista. Sen riski kasvaa, jos käyttää yhtä aikaa useita vitamiinivalmisteita sekä elintarvikkeita, joihin on lisätty vitamiineja. Esimerkiksi A-vitamiinia sisältäviä valmisteita ei suositella käytettävän raskauden aikana.

Apteekin henkilökunta opastaa mielellään sopivien valmisteiden valinnassa.

Teksti: Apteekkari Lauri Viitanen, Korpilahden apteekki